Is judo gezond ?

Ja, judo is gezond.  Judo is een sport waarbij niet alleen alle spieren worden aangesproken maar waarbij ook kracht en uithouding een grote rol spelen: de basis ingrediënten voor een gezonde geest en een gezond lichaam.
De trainers houden de emotionele en fysieke gezondheid van de judoka's nauwlettend in het oog en bespreken met de betrokkenen waar nodig.
Een gezonde sportbeleving is uiteraard niet enkel de verantwoordelijkheid van de trainers.  De judoka en de ouders spelen hierbij een minstens even grote rol.  Raadpleeg enkele documenten omtrent 'Gezond en Ethisch Sporten' via deze link : https://www.vjf.be/nl/clubs/projecten/gezond-ethisch-sporten/gezond-sporten

Is deelname aan competitie verplicht ?

Neen, dit is niet verplicht.
De judoka's worden door de trainers continue geëvalueerd op hun technieken en inzet tijdens de trainingen.  Op basis hiervan zullen bepaalde judoka's extra aangespoord worden om deel te nemen aan specifieke trainingen en competities maar het is nooit een verplichting.  Voor de jeugd wordt deelname aan een competitie steeds op voorhand besproken met de ouders.

Er is dus ook plaats in onze club voor de recreatieve judoka's.

Kunnen wij bij jullie terecht voor het aanschaffen van de judo kledij ?

Je kan bij Judo Club Zwijndrecht vzw judopakken aankopen.  Wij hebben een kleine voorraad in verschillende maten.  Deze pakken zijn van goede kwaliteit voor recreatief judo en voor de eerste deelnames aan jeugdcompetities.
Competitie judopakken voor gevorderden (volwassenen) kunnen bij ons besteld worden.
Alle judopakken worden aangeboden aan zeer competitieve prijzen.

Andere activiteiten ?

Op sportief vlak bieden wij naast de reguliere trainingen ook nog o.a. een kerststage, een sportief weekend en een samenwerkingsverband met een bevriende judo club aan.  Tevens is er de mogelijkheid om onder begeleiding deel te nemen aan competities en speciale trainingen (bijvoorbeeld provinciale jeugdtraining).  Uiteraard zijn deze laatste 2 enkel voor gevorderde jeugd judoka's.

Wat bij een judo ongeval ?

Wanneer je tijdens de training of op competitie een kwetsuur oploopt waarvoor je een dokter moet raadplegen, dan moet er meteen een ongevalaangifte van Ethias worden ingevuld.  Er dient dan een bepaalde procedure gevolgd te worden.  Hierover vind je meer uitleg op onze 'Documenten' pagina.

Hoeveel kost het ?

Het lidmaatschap bestaat uit 2 delen:

1. De jaarlijkse vergunning : de prijs hiervan varieert naargelang de leeftijd.  Een vergunning is geldig voor 1 jaar en begint op de dag van uw aansluiting.  Dit bedrag wordt integraal doorgestort naar de Vlaamse Judo Federatie die tevens de verplichte verzekering voor deze periode zal afsluiten bij Ethias.

2. Het jaarlijkse lidgeld : dit is een forfaitair bedrag voor een volledig jaar en is eveneens afhankelijk van de leeftijd.  Het betaalde lidgeld geldt voor de exact zelfde periode als de jaarlijkse vergunning.  Voor het exacte bedrag neem je best even contact op met één van onze medewerkers tijdens de trainingen.

Houders van een geldige UIT-Pas met kansentarief  betalen slechts 20% van het lidmaatschap.  U dient hiervoor wel uw UIT-Pas kaartnummer door te geven aan de administratie van onze club via info@judoclubzwijndrecht.be.

Trainen

Vanaf welke leeftijd kan je aansluiten ?

Bij Judo Club Zwijndrecht vzw kan je beginnen met judo vanaf 6 jaar.
Inschrijven kan op elk moment van het jaar.

Tot welke leeftijd kan je aansluiten ?

Bij Judo Club Zwijndrecht vzw is er geen maximum leeftijd.  Iedereen kan en mag judo beoefenen naar eigen mogelijkheden.
Eén belangrijke opmerking : Luister naar je lichaam !  Je lichaam zal je wel laten merken wanneer het tijd is om het wat rustiger aan te doen.

Zijn er judo lessen voor sporters met beperkingen ?

Judo Club Zwijndrecht kan helaas geen lessen aanbieden voor sporters met beperkingen.  Wij hebben echter wel goede contacten met een nabijgelegen bevriende judo club die wel judolessen aanbiedt voor deze groep van judoka's.  Hiervoor verwijzen wij u graag door naar Judo Club Bazel.  Zij beschikken over trainers met de nodige diploma's en het nodige educatief ondersteunend materiaal.

Eerst proberen ?

Ja, dat kan.  Volg 1 maand gratis judolessen.  Daarna beslis je of je inschrijft of niet.  Enkel het on-line 'Start 2 Judo' formulier invullen en je kan beginnen.

Aparte trainingen per gewicht, leeftijd, jongens en meisjes ?

De trainingen zijn niet apart per gewichtscategorie.  Ook zijn er geen aparte trainingen voor jongens en meisjes.  Er is wel een beperkte opsplitsing per leeftijd en graad.  De exacte uurregeling vind je terug op onze 'Home' pagina of je kan terecht bij één van onze medewerkers tijdens de trainingen.

API

Aanspreekpersoon Integriteit (API) ?

De API is iemand die discreet en onafhankelijk handelt.  Als Aanspreekpersoon Integriteit binnen Judo Club Zwijndrecht vzw is de API het eerste aanspreekpunt voor wie een vraag, opmerking, klacht of andere boodschap heeft in verband met grensoverschrijdend gedrag en integriteit.

De API luistert naar de vraag of het verhaal en verwijst de melder door wanneer nodig of verleent advies bij de mogelijke vervolgstappen, zonder zich inhoudelijk in de zaak te verdiepen of aan waarheidsvinding te doen.  Twijfel niet om onmiddellijk contact op te nemen bij een vermoeden of klacht over grensoverschrijdend gedrag.
De API kan je bereiken via het e-mail adres api@judoclubzwijndrecht.be
E-mails verzonden naar dit adres komen rechtstreeks en enkel terecht bij de persoon die hiervoor speciaal werd opgeleid.